Proiectul educațional “Ora de Educație Rutieră”

Cunosc elevii de gimnaziu regulile de circulație a pietonilor?

Ora de educatie rutiera (2)Cei 1.918 elevi de clasa a III-a chestionați, de la 32 de școli din București, cunosc foarte bine regulile de circulație, în special cele adresate pietonilor și știu când să se adreseze organelor de poliție, se arată într-un studiu realizat de specialiștii de la Asociația „Împreună Pas cu Pas” și Facultatea de Pshologie și Științele Educației (Universitatea București). Același studiu, realizat în cadrul proiectului “Ora de Educație Rutieră”, arată că doar 3 sferturi dintre copiii chestionați știu care sunt locurile unde se pot juca în siguranță.
Totodată, 8% dintre elevi consideră că nu este obligatorie purtarea centurii de siguranță atunci când se afla pe bancheta din spate, iar 20% dintre aceștia nu cunosc culoarea semaforului la care autovehiculele trebuie să aștepte. La întrebarea “Când mă adresez polițistului”, cei mai mulți au răspuns: când s-au rătăcit, când ei sau altcineva sunt în pericol sau când au văzut o infracțiune, însă 9% consideră că polițistul nu trebuie deranjat niciodată, “pentru că s-ar putea să se supere”. Cunoștințele teoretice bune și foarte bune, care au reieșit din studiul realizat în rândul elevilor, vor fi valorificate și prin acțiuni practice, realizate de copii împreună cu organele de poliție, prin înființarea “Patrulei Școlare”.
Proiectul “Ora de Educație Rutieră” a fost coinițiat de Asociația Profesională a Politiștilor Locali – “A.I. Cuza” și Poliția Locală Sector 3, în parteneriat cu Primăria Sectorului 3 – București, Inspectoratul Școlar București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației (Universitatea București) și Asociația “Împreună Pas cu Pas”.
La prima ediție a proiectului, cea de anul trecut, specialiștii în educația copiilor au realizat un studiu anterior demarării programului educațional, din care a reieșit că 3 din 4 elevi nu știau cum trebuie să circule corect pietonii în orașe. După implementarea programului de educație rutieră, studiul de impact a demonstrat că aceeași elevi chestionați au fost cu 13,66% mai pregătiți în trafic. În ediția din acest an, publicul-țintă a crescut de la 1.100 la 2.500 de elevi, iar în anii viitor se va extinde și la nivel național. Pe tot parcursul proiectului au fost împărțiți în trafic 15.000 de fluturași informativi, având drept scop conştientizarea şoferilor, au fost implicați 30 de polițiști locali, 100 de cadre didactice, 25 de studenți, 5 instituții publice și 2 organizații nonguvernamentale.
“Față de anul trecut, am observat o creștere semnificativă a gradului de cunoaștere a copiilor, peste 94% dintre cei chestionați au știut regulile de circulație adresate în special lor și cum trebuie să se comporte în calitate de pietoni. Anul trecut, doar 3 din 4 copii știau cum să traverseze, iar spre bucuria noastră, în ediția din acest an, aproape toți elevii știau cum trebuie să circule corect, cel puțin teoretic. Scopul proiectului este să le oferim copiilor o educație rutieră corespunzătoare și să contribuim la reducerea numărului de accidente în care sunt implicați, în genere, pietonii”, declară psihologul Nicoleta Burlacu, președintele Asociației “Împreună Pas cu Pas” și coordonatorul studiului.
“Menţionăm importanţa felului în care părinţii/adulţii din preajma copilului reuşesc să transmită aspectele ce ţin de atitudinea şi de comportamentul corecte, prin asta inţelegând vigilenţa, capacitatea de a înţelege pericolul şi de a preţui viaţa mai presus decât multe datorii pe care le avem zi de zi”, afirmă Irina Ionescu, psiholog în cadrul Asociaţiei Împreună Pas cu Pas.
Chestionarul a fost aplicat elevilor de clasa a-III-a, în perioada 16-20 noiembrie 2015, totalizând un număr de 1.918 elevi din 32 școli din Sectorul 3, fiind un studiu parțial, care are drept scop verificarea cunoștințelor acestor elevi cu privire la recunoașterea semnelor de circulație, utilitatea și rolul lor, precum și rolul unui polițist în raport cu pietonii. Dificultatea chestionarului este medie, conținând un număr de 8 întrebări, o parte fiind întrebări de tip grilă și o parte cu răspuns deschis. La finalul proiectului, specialiștii și-au propus să obțină rezultate cantitative, calitative și comparative. Rezultatele obținute până în acest moment sunt cantitative, fără a putea fi folosite în alt scop decât informativ.
Website-ul oficial al proiectului „Ora de Educație Rutieră” este www.oradeeducatierutiera.ro.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.